Εκπαιδευτικά προγράμματα και Εργαστήρια στη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη

Η «Βιβλιοθήκη Γνώσης και Συναισθήματος» της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων, με στόχο πάντα την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της προσωπικής ανάπτυξης και με σεβασμό στις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας, σχεδίασε για τη σχολική χρονιά 2025 – 2026 δύο νέα διαδικτυακά εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές/τριες Προσχολικής ηλικίας και Δημοτικού και ένα εργαστήρι για μαθητές/τριες Γυμνασίου & Λυκείου που θα διεξάγεται στον ισόγειο χώρο της βιβλιοθήκης.

 Α. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

(Πραγματοποιείται αποκλειστικά με φυσική παρουσία κάθε Τετάρτη και Παρασκευή,

κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης με τη Βιβλιοθήκη)

«Κώδικες Μνήμης, Κώδικες Μέλλοντος:

Από τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη στην Τεχνητή Νοημοσύνη»

(Γυμνάσιο & Λύκειο)

Πώς μπορεί η γνώση —από τα τεκμήρια του παρελθόντος έως την αιχμή της τεχνολογίας — να χρησιμοποιηθεί για το κοινό καλό;

Οι μαθητές/τριες, μέσα από πρωτότυπα αρχειακά τεκμήρια για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τη διαφύλαξη των βιβλίων και συλλογών της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων κατά την περίοδο της Κατοχής, καθώς και την πορεία και το έργο του Άλαν Τιούρινγκ, διερευνούν τη σημασία της προστασίας και μετάδοσης της γνώσης. Παράλληλα, έρχονται σε επαφή με βασικές αρχές της κρυπτογράφησης και της Τεχνητής Νοημοσύνης, μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και την επίλυση γρίφων από το βιβλίο Μπορείς να αποδράσεις από το εργαστήριο του Δρ. Tom Cat; του Χρήστου Μαλλιαράκη (εκδόσεις Ελληνοεκδοτική).

Η δράση στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, στην καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης και στην ευαισθητοποίηση γύρω από τα ηθικά διλήμματα της τεχνολογίας στο πλαίσιο των Ηνωμένα Έθνη – Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ 4, 9, 10, 11, 16, 17).

Το πρόγραμμα υλοποιείται δια ζώσης στον χώρο της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων, κάθε Τετάρτη και Παρασκευή καθ’ όλη τη σχολική χρονιά 2025–26, κλείνοντας θέση τηλεφωνικώς στη Γραμματεία της Βιβλιοθήκης.

Σχετικός Άξονας Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Άξονας 3 «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συνείδηση και Ευθύνη»

Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Υπουργείου Παιδείας και την ενσωμάτωση των εξής Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) των Ηνωμένων Εθνών:

ΣΒΑ 4 – Ποιοτική Εκπαίδευση, ΣΒΑ 10 – Μείωση Ανισοτήτων, ΣΒΑ 11 – Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες (Πολιτιστική Κληρονομιά), ΣΒΑ 16 – Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Θεσμοί, ΣΒΑ 9 – Καινοτομία & Υπεύθυνη Χρήση Τεχνολογίας

Β. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

 (διεξάγονται μέσω Webex κάθε Τρίτη και Πέμπτη

κατόπιν συνεννοήσεως στο τηλέφωνο της Βιβλιοθήκης)

«Τι δεν μπορείς να κάνεις… ακόμη;»

(Νηπιαγωγείο & Α, Β Δημοτικού)

Είναι τελικά οι δυνατότητες και οι ικανότητές μας κάτι σταθερό ή μεταβάλλονται με την προσπάθεια που καταβάλλουμε;

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ψυχική ενδυνάμωση, την ατομική προσπάθεια και την αλλαγή.

Με αφορμή το βιβλίο «Γέτι η δύναμη του ακόμη» της Μαρίνας Γιώτη, εκδ. διόπτρα, οι μαθητές/τριες θα ακολουθήσουν τον ήρωα και τον φανταστικό του φίλο, το Γέτι, το οποίο μπορεί να λέει μόνο μία λέξη: «ακόμη» και θα ανακαλύψουν ότι αυτή η λέξη γίνεται το κλειδί για την αυτοπεποίθηση και την επιμονή, καθώς συνειδητοποιούν ότι οι ικανότητές μας μπορούν να εξελιχθούν με την προσπάθεια.

(περιλαμβάνονται: ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, αφήγηση, συζήτηση, διαδικτυακά παιχνίδια)

Σχετικός Άξονας Εργαστηρίου Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην – 2. Ψυχική και συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

Σύνδεση με το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (Θεματικός άξονας Β: Παιδί, Εαυτός & Κοινωνία / Β1: Προσωπική & Κοινωνικο-συναισθηματική Ανάπτυξη)

 «Αποστολή: Ενεργοί πολίτες!»

(Γ έως και ΣΤ Δημοτικού)

Μπορούν τα παιδιά να γίνουν φορείς αλλαγής;

Μέσα από το βιβλίο «Το Σπίτι μας Κινδυνεύει» της Jeanette Winterson, Εκδόσεις Παπαδόπουλος, οι μαθητές/τριες παρακολουθούν την ιστορία της Γκρέτα Τούνμπεργκ και ανακαλύπτουν πώς μια φωνή μπορεί να εμπνεύσει ένα παγκόσμιο κύμα δράσης.

Το πρόγραμμα υλοποιείται διαδικτυακά μέσω Webex & στοχεύει στην κατανόηση της έννοιας του «ενεργού πολίτη», στην ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού μέσα από ήπια τεχνολογική χρήση και στην καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας, αλληλεγγύης και σεβασμού.

(περιλαμβάνονται: ενημερωτική παρουσίαση για τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη, αφήγηση, συζήτηση, διαδικτυακά παιχνίδια)

Σχετικός Άξονας Εργαστηρίου Δεξιοτήτων: Άξονας 3 «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συνείδηση και Ευθύνη»

Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Υπουργείου Παιδείας και την ενσωμάτωση των εξής Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) των Ηνωμένων Εθνών:

  • ΣΒΑ 4 – Ποιοτική Εκπαίδευση
  • ΣΒΑ 13 – Κλιματική Δράση
  • ΣΒΑ 16 – Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Θεσμοί
  • ΣΒΑ 17 – Συνεργασίες για τους Στόχους

Λεπτομέρειες διεξαγωγής και υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων/εργαστηρίων

  • Πως διεξάγονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα & τα εργαστήρια;

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα διεξάγονται διαδικτυακά κάθε Τρίτη και Πέμπτη.

Το εργαστήρι διεξάγεται δια ζώσης κάθε Τετάρτη και Παρασκευή.

  • Ποιος μπορεί να δηλώσει συμμετοχή για ένα πρόγραμμα/εργαστήριο;

Οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων (με τη σύμφωνη γνώμη των Διευθυντών).

  • Τι απαιτείται;

Συνέπεια στις ημέρες/ώρες κράτησης και διεξαγωγής και, για το δια ζώσης εργαστήριο, απαιτείται η συμπλήρωση Υπεύθυνης Δήλωσης γνωστοποίησης των κτηριακών ζητημάτων της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης, από τους εκπαιδευτικούς ή Διευθυντές των σχολικών μονάδων.

  • Πώς δηλώνω συμμετοχή;

Μέσω τηλεφώνου στο 26510 72863. Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Αρετή Λαγού, Ελένη Καμποσιώρη & Σόνια Γκέρτζου.

Σχετικές δημοσιεύσεις